torsdag 21 oktober 2010

Halsduken blidde en mössa

Häromdagen fick jag för mej att jag skulle sticka en halsduk då jag inte hittat någon i affärerna som jag vill ha. Eftersom det är typ 4 år sen jag stickade sist så fick jag kolla på Garnstudio's stickskola för att friska upp minnet. Jag la upp maskor som bara den och började sticka på en halsduk som skulle bli 45cm bred och förstås ungefär så lång som möjligt. Jag använde mej av två olika flerfärgade akrylgarner, ett i blå toner och ett i lika toner som jag stickade dubbelt med.

Jag undrade själv efter två kvällar hur länge jag skulle orka hålla på då jag halsduken ännu bara var futtiga 7cm lång men jag stickade på. Ikväll, 4 dagar senare, gav jag upp när jag bara kommit 20cm och bestämde att det får bli en mössa istället. Så jag började minska maskorna radikalt tills bredden var ca en 4:e av tidigare bredd, sen ökade jag igen till ungefär halva fullbredden och maskade av. Efter det nästade jag ihop mössan, knöt ihop i toppen där den var som smalast och så var det halsduksprojektet över!

Såhär blev halsduksmössan:

Nu funderar jag på om jag ska leta mer i affärerna efter halsduk eller roligare garn att sticka halsduk av :)

Inga kommentarer: