måndag 26 juli 2010

Strandmadrass

Efter velourbralleprojektet igår fick jag för mig att jag skulle ta tag i strandmadrassprojektet när ungarna lagt sig. Det har varit planerat sen tidigt i våras när vi köpte soffan och den var packad med en hel drös skumgummiplattor (45x30x2 cm stora) som skydd runtom. Nu blev jag inspirerad av Lina som typ kom på idén, köpte material och sydde madrass på bara några dagar, lite snabbare i handling än mig där!Dessutom är det ju semester!
Tyvärr ville inte projektet göra sig så snabbt som jag tänkt så jag gav upp vid halv 12 igårkväll och fortsatte efter frukost imorse istället.
6 skumgummiplattor blev bra i längd för en madrass åt mig, men jag tog en extra för att kunna vika in som "kudde". Tyget är ett bomullstyg från tygfabriken som jag köpt för längesen för att sy gardiner till pysselrummet. Det passade hursomhelst bättre som strandmadrasstyg!
När jag lade på tyget på plattorna anpassade jag det så att det skulle gå att vika ihop som ett dragspel, sen sydde jag bara utmed kanterna och det sista blev det tyg över till en ficka på sista plattan. De turkosa remmarna kommer från min barndomsgranne Titti och spännena från mor.

Nu ska jag bara göra två till, lite mindre madrasser, för Lukas och Nemi :-)

1 kommentar:

Tuss sa...

Huur läckert som helst! Kul att saker som jag gömmer och tigger mej till kommer till pass. Ursnyggt det du sytt till dom urläckra gullegrynen åxå för den delen. Kram på er. Mor(mor)