onsdag 30 juli 2008

Klänningsdagar

De senaste dagarna har varit minst sagt sommriga med höga temperaturer och svala kläder! Jätteskönt, men jag märkte också av Nemis brist på klänningar! En tur till Tygfabriken i Karlstad resulterade i 5 meter av ett underbart blått tyg med blommor på! Tygfabriken är toppen för de har ett stort utbud av riktigt billiga tyger, man kan köpa massvis och ändå inte gråta när man betalar! Tyvärr har dom väldigt dåligt med trikåtyger så det får man skaffa på annat håll.

Först ut var denna klänning, jag försökte kopiera en klänning från Lindex men förenklad så att det blev färre stycken att sy ihop. Lindexklänningen var sydd i 8 stycken plus fickor och två bitar foder i överdelen, denna sydde jag i 4 stycken plus 2 bitar foder i överdelen. (storlek 86)

Andra klänningen gjorde jag några ändringar på, hängslena sydde jag kantiga istället för rundade (eller försök till rundade som på första klänningen). Jag strök på bitar av tyget på Ultra Stable (från Bibbis textil) och klippte sen ut blommorna som applikation till bröstdelen och knäppningen på klänningen.
För klänning nummer tre ritade jag om mönstret igen och gjorde det i två delar, utan knäppningen i hängslena och med en sprund i nacken. Jag tog även bort fodret i överdelen och sydde kantband istället. Jag gillade detta mönstret bättre!
Klänningen flyttade sen till min systerdotter Emmi som är 1,5 år snart! (ca. 2 veckor äldre än Nemi)
I fyndlådan på IKEA för någon månad sen hittade jag tyget till nästa klänning. Det är tyget Hjördis som kostar 19kr/m ordinarie pris. Det är supertunnt och var perfekt till sval sommarklänning, jag måste nog åka tillbaka till IKEA snart för stuvbiten är redan slut!
Nemi ville dock hellre ha en blå klänning på sig och försöker på bilden rycka till sej den igen!

Mönstret jag arbetat fram och sytt från går att ladda ner här! (PDF)
För att öppna det behöver du Acrobat Reader som du laddar ner gratis här!


Inga kommentarer: