lördag 8 januari 2011

Munkjacka till Edgar

Jag hittade ett tyg på tygfabriken som jag tyckte skulle passa så bra att sy något till Edgar i så jag planerade en julklapp till honom. Tyvärr blev både jag och barnen sjuka innan jul så jag hann inte med en bråkdel av vad jag hade tänkt.

Men NU är i alla fall Edgars munkjacka klar! Den är sydd från mönster ur Ottobre 4/2009 och jag har följt mönstret nääästan slaviskt, bara fuskat liiite... ;)

Någon gång ska jag baskemej köpa mej en coverlock, men tills dess får jag trilskas med Pfaffen och de stygn som den klarar av. Zigzag blir förstås inte i närheten så bra som coverstitch!
(sömmarna runt fickorna är zigzag:ade och rynkar sig lite jag valde därför att köra sömmen ¯¯V¯¯V¯¯ på övriga ställen som borde haft coverstitch )


Min Pfaff ville hoppa stygn när pressarfoten gick för långt ifrån bottenplattan då materialet blev tjockt vid en söm. Jag fick därför byta till en pressarfot för fållvikning (den smalaste jag hade) och högerställa nålen för att smyga så nära det tjocka partiet som möjligt utan att hamna på det:

Min Pfaff när jag bråkar med den om att inte hoppa stygn. Det är bomullsremsan i nacken som ska till här:

Och så fick jag klart för mej att jag inte har några tryckknappar kvar som man klämmer fast med knapptången. Så jag fick använda vanliga små tryckknappar som man syr dit, känns sådääär men det ser ok ut och funkar bra :)