söndag 23 januari 2011

Råttbursbygge!

Vi är på gång att skaffa råttor och jag har letat efter en stor bur i en bra prisklass, men det har inte varit så lätt att hitta. Så jag tänkte att jag bygger en istället. Först funderade jag på att använda en stomme från IKEA's BILLY-bokhylla, men så hittade jag FULLEN när jag var på IKEA och en sån fick det bli!
Efter en tur på COOP Bygg fick jag tag på ett galler (ett hyllplan från något hyllsystem) och lite bambupinnar till bygget också.

Hela buren på plats:

Övre delen med galler:

...och utan. Bambustegen leder upp till en halvplan och över där hänger en hängmatta:

Botten på övre plan:

Klättrar man ner för repet hamnar man i nedre delen med mysrum överst, toa i mitten och längst ner ska vi kunna ha maten och sånt till dem. Toalådan är lite provisorisk än så länge.

Fönstret från insidan:

...och från utsidan. Rutan är av plast, fodret av vitmålade trästickor och spröjsen av självhäftande vitt papper:

Hur jag skulle lösa upphängningen av gallret blev en nöt. Det funkade inte att göra något slags gångjärn. Men tillslut hittade jag några krokar i gömmorna så nu hänger man upp gallret på krokar i alla fyra hörnen och sen vinklar man krokarna uppåt så sitter gallret fast:
Framöver blir det kanske några fönster till och sen ska en mathörna ordnas också i övre delen av buren.

Nu hoppas vi på att 3 små råttor ska vilja flytta in till veckan :-D

Edit: Just det, priset på buren hamnade på ca 450kr. Mycket av materialet hade jag innan så det jag fick köpa var bara skåpet, gallret och bambupinnarna.

2 kommentarer:

Neta sa...

helt otroligt....

Anonym sa...

Helt fantastiskt förstår inte hur du kommer på allt?

/Maja