fredag 13 november 2009

Tvättnötter!

För ett tag sen fick jag hem ett gäng tvättnötter för att testa hur de funkar. Jag var ganska skeptisk till dem men tänkte ge dem en chans ändå. Nu har jag testat dem i ett antal tvättar och jag är supernöjd! Fördelarna:
  • De tvättar minst lika rent som kemiska tvättmedel.
  • De är bra för allergiker
  • De är skonsamma mot kläderna och dem en mjuk och fräsch känsla.
  • De är så enkla att använda.
  • Med 1kg tvättnötter (ca 150kr) kan man tvätta 2-3 ggr/vecka i ca ett år!
  • Man kan även använda dem till allrengöring, diskmedel mm genom avkok.
  • Jag, som har eget avlopp, pumpar inte ut en massa kemikalier i marken.
  • När de är förbrukade lägger man dem i matavfall/kompost.
  • De växer naturligt och ekologisk i Asien.
  • Nötplockningen hjälper lokalbefolkningen att försörja sig.
För mer info om tvättnötterna, kika på http://www.amzonet.net/Tvattnotter.html


(Bilden är lånad från http://www.amzonet.net/Tvattnotter.html)


Edit: Bilder och länkar är uppdaterade i inlägget eftersom Glimmabutik.se som jag tidigare länkat till har upphört.

Jag vill även påpeka att jag efter en tids användande av tvättnötter märkte av att de påverkade min allergi trots allt och jag har nu gått tillbaka till vanligt tvättmedel igen.

4 kommentarer:

Neta sa...

Så himla coolt. Årets julklapp?

Andy Olsson sa...

Vill bara skicka in en bra länk om tvättnötter : http://www.amzonet.net/Tvattnotter.html

SkogsKajsa sa...

Den tackar jag för, har bytt ut trasiga länkar och bilder i inlägget nu :-)

Anderz sa...

Hej igen..Kolla in min webbsida som fått många roliga nya produkter som Eterisk olja, apelsintvål.rökelse, kaffe,tuttifrutti,pepparkaks och apelsintvålar. Lavendel på lösvikt mm www.webbsmart.se