lördag 9 oktober 2010

Fler pocketfodral

Nu har jag äntligen provat med kantband på pocketfodralen, (jag erkänner aldrig att jag hade dom hemma hela tiden utan att veta om det...) och det var lite lurigt innan jag fick kläm på hur det gjordes bäst.

Först försökte jag sonika sy på kantbandet direkt på runt hela fodralet (Vek kantbandet runt kanten och sydde längst med) men det blev riktigt dåligt så det behåller jag själv:
(Det syns kanske inte så väl på bilderna men kantbanden är rynkiga och sneda och på endel ställen täcker de inte riktigt...)

På nästa fodral försökte jag att sy på kantbanden i två steg, men fortfarande runt hela fodralet. (enligt beskrivning här) Inte heller det gick så bra, hörnen ville inte bli bra. Så det fodralet fick jag ge upp och lägga i "cylinderarkivet" under skrivbordet.

På tredje försöket gav jag upp idén att ha kontband runt hela fodralet och sydde på kantband i två steg längst över och underkant bara. Det blev mycket bättre! Det fodralet har nu gått till "min fru" Lisa.
Nästa fodral blev jag sugen på att göra annorlunda så jag letade fram en lång dragkedja som jag sydde längst öppningen så att fodralet går att stänga helt. Det fodralet går till en kompis som, precis som fodralet skvallrar om, heter Patrick.
Det blev kanske inte ett så jättesmidigt fodral att ha på boken när man läser den, så jag tror jag i fortsättningen kör utan dragkedja. Men den skyddar boken bättre vid transport i alla fall.

Inga kommentarer: