måndag 15 mars 2010

Mönster till mensficka

Här kommer en tutorial på hur man syr min mensficka att ha bindor och tamponger i bl.a. Jag har använt mig av både overlock och vanlig symaskin med raksöm men självklart går det lika bra att bara använda vanlig symaskin.

Börja med att klippa till två bitar på 26x26cm, en i yttertyg och en i fodertyg:
Lägg dem räta mot räta och sy två motstående kanter.
Vänd rätan utåt och pressa kanterna lite så att de håller rätt form.
Vik sidorna in mot mitten:
Sy kortsidorna, var noga med att de invikta kanterna går ihop i mitten så att det inte blir någon glipa. Sy gärna några extra gånger fram och tillbaka där kanterna möts för att få bättre hållbarhet i skarven.
Vänt yttertyget utåt, nu ser det ut som ett stort näsduksfodral.
Knäppningen har jag provat att göra på lite olika vis, både med vanlig knapp och med tryckknapp. Hittills har jag haft lite dålig hållbarhet i mina tryckknappar så därför använder jag oftast vanliga knappar.
Klipp till två bitar på 5x11cm, en i yttertyg och en i fodertyg, till en knappflärp:
Lägg dem räta mot räta och sy längs båda långsidorna och en kortsida. Vänt rätan ut, det kan vara lite pilligt med så små bitar:
Vik in den öppna kanten ca 1 cm och sy fast den mot mensfickan, var försiktig så att du bara syr igenom bakstycket på mensfickan och inte syr igen öppningen. Sy sen knapphål i den lösa änden på knappflärpen:
Sy en söm över mitten på mensfickan och sen att par till på samma sida som knappflärpen är fastsydd på, för att dela av och göra små fack lagom för tamponger, tops eller vad man vill ha i dem:
Måtta ut med knappflärpen vart knappen ska sitta och sy dit den. Så här ser den färdiga mensfickan ut på utsidan när det är öppen:
Och här är den färdiga mensfickan:

Lycka till med era mensfickor!
Klicka på kategorin "mensfickor" i menyn till höger för att se andra mensfickor jag sytt.

Om ni använder mönstret får ni jättegärna höra av er och visa upp resultatet, det skulle vara jättekul att se! :-)

4 kommentarer:

Alla kan sy sa...

Vad snällt! Jag satt och klurade själv igår, och sydde en efter dina bilder. Länkade såklart, men nu kunde jag läsa hur du gjort. Tack! Vi gjorde inte riktigt samma, men principen är ju som till en näsduksfodral.

SkogsKajsa sa...

Alla kan sy: Jag såg att du sytt en ficka du också, den blev ju jättebra!

RÄVENoRÄKAN sa...

Vilken genomarbetad beskrivning, tack så mycket att du delar med dig!
Visst skulle man kunna sy dit knappflärpen innan man viker upp sidorna för att slippa riskera att sy i "uppviket"?

SkogsKajsa sa...

Tack RÄVENoRÄKAN, visst kan man göra momenten i lite omvänd ordning. Själv syr jag fast flärpen efteråt för att jag känner att jag får bättre överblick på hur dan ska sitta då. Och kanske för att jag gjorde så första gången och sitter fast i rutinen ;)