tisdag 23 mars 2010

Nemis barnkök

När Nemi fyllde 3 år (3:e mars) ville jag ge henne ett kök att leka i. Efter att ha sett fina hemgjorda barnkök på t.ex Styleroom var ett färdigköpt kök inte att tänka på, dessutom är de ju ganska dyra.
Lina ville göra ett kök till Irma också så vi styrde kosan mot IKEA och efter nån timme där samt några timmar hemma och på loppisar ser Nemis kök ut såhär:







Stommen är en Billy 80x106cm med två hyllplan för 295kr.
Vitrinluckan är en utgången modell som egentligen hört till Billys överhylla, för att kunna placera den på rätt ställe var jag tvungen att göra nya skruvhål.
Spisens front och ugnslucka är tagen från en Micki-spis som Nemi fått av mormor och morfar men som gått sönder. Den var därför perfekt för ändamålet. Jag fick kapa den till rätt höjd och skruva fast den med vinkeljärn. En bit av sidostycket kapade jag till och satte som mellanvägg för att dela ugnen från dicksbänkskåpet.
Spisplattorna är bara påmålade med svart hobbyfärg.
Diskbänken är ett tvådelat serveringsfat i rostfritt som jag hittat på loppis och försänkt i hyllplanet.
Belysningen över diskbänken är en batteridriven lampa med 3 dioder från IKEA.
Skenan ock krokarna är BYGEL Stång 55cm för 29kr och BYGEL S-krok för 19kr på IKEA.
Gardin, handdukar och grytlappar har jag sytt av IKEA's tyg BERTA Ruta för 59kr/m.
Kökstillbehören är en blandning av loppisfynd, gamla matförpackningar, en dockservis och produkter ur IKEA's leksaksserie DUKTIG.

Det som kan tänkas saknas är en blandare till diskbänken och någon kakelliknande dekor på väggen över diskbänken. Vi får se när det kan tänkas bli av.

4 kommentarer:

Helena sa...

Vad kreativt och smart!
Ni är duktiga du och Lina.

bani sa...

Ruskigt bra!

matte sa...

Suveränt gjort!!!

Anonym sa...

Tjusigt! Kanske kan vara något för ikeahacker? http://ikeahacker.blogspot.com/