lördag 6 september 2008

Bernina 2000 D

För ett par år sen fick jag äntligen tummen ur och köpte denna obetydligt begagnade overlock på Blocket. Tror den kostade 4000kr och jag fick med 8 koner tråd, flera olika pressarfötter, uppsamlingstråg, dekortråd mm. Väl värt pengarna tycker jag! Det enda jag saknar är täcksöm, det hade jag gärnat vela ha.

Maskinen, en fyrtrådig Bernina 2000D:

Uppsamlingstråget för avklippta tygremsor, här kan man även
se de sömmar som maskinen behärskar (ska göra iaf):

På insidan av luckan sitter utbytesnålar, skruvmejsel, pincett, nålträdare och en borste med nålhållare i skaftet som hjälp när man ska byta nålar.

Maskinen är lätträdd så länge man inte slaviskt försöker tolka och följa beskrivningen i handboken. Svärmor fick hjälpa mej första gången och lade trådarna helt annorlunda än jag uppfattat i beskrivningen, då funkade det!

På bilderna har jag plockat av en bit av arbetsytan på maskinen,
hoppas att jag vet vart den är...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Skogskajsa!
Har varit inne mycket på din blogg och hämtar inspiration.
Undrar om du är nöjd med overlocken?
Har hittat en liknande på Blocket, men vet inte om jag skall slå till ;-)
Med vänliga hälsningar
Matilda som mest fuskar :-)

SkogsKajsa sa...

Hej Matilda! Du skrev ingen adress som jag kan svara dej på så jag svarar här. Jag är nöjd med Berninan och tycker den funkar bra, det jag saknar är dock täcksöm som jag gärna velat ha. Annars har den många bra funktioner och är lätt att hantera och trä trådarna i. Den enda Bernina 2000 på blocket just nu är en DE och alltså modellen värre än min, är det den? Isåfall verkar det vara bra pris beroende på hur mycket tillbehör som medföljer. Min köpte jag för 4000:- men då följde det med flera uppsättningar tråd, ett flertal pressarfötter för olika ändamål, instruktionsbok + film, spilluppsamlare mm...
Maila gärna om du vill veta mer :)
Kajsa_larsdotter [a] hotmail.com